Jaren geleden leerde ik ze kennen als ‘Ulgly Foods’.
Tegenwoordig worden ze meer liefkozend Grappige Groente, Kromkommers,
Buitenbeentjes en Hete Zomer Oogst genoemd. Ik heb het over groente en fruit
met afwijkende vormen, afmetingen en kleur. Tien jaar geleden kwamen deze nog
amper in de schappen terecht. Nu zijn er steeds meer winkels die ze verkopen. Meestal
onder een andere naam en voor een lagere prijs dan de groente en fruit met
reguliere vormen, afmetingen en kleur. Wat biedt jouw supermarkt hierin aan?
Wereldwijd wordt er voldoende voedsel geproduceerd om
iedereen op aarde te voorzien van voldoende goede voeding. Toch hebben ongeveer
795 miljoen mensen onvoldoende eten voor een gezond en actief leven. Qua smaak
en voedingswaarde is er niets mis met de afwijkende groente en fruit. Beter dus
om deze niet te verspillen. Door deze producten te kopen zorg je direct voor
minder voedselverspilling en geef je een signaal af dat je best een kleine
paprika op kromme wortel wilt.
Dat signaal is heel belangrijk. Zeker nu. Door de warme,
droge zomer is veel groente en fruit anders van formaat, vorm en kleur dan
andere jaren. Afgelopen juli oogstte een boer in Zeeland 60.000 pruimen van 35
millimeter doorsnede, welke hij niet zo aan de supermarkten kon verkopen omdat
de minimale maat volgens de specificaties 38 millimeter is. Begin augustus kon
een boer zijn bloemkolen niet kwijt, omdat die te geel en te klein waren. 6.000.000
snacktomaatjes waren gaan rimpelen door de warmte, waardoor ze niet meer
geschikt werden geacht voor de verkoop. Door de warme, droge zomer zullen de
komende tijd ook de oogsten van bijvoorbeeld appels, peren, paprika’s, uien,
ijsbergsla en aardappels veel buitenbeentjes bevatten.
Albert Heijn, Dirk en Vomar geven aan, waar nodig, in
overleg met hun vaste leveranciers de specificaties aan te passen. We zullen de
komende tijd dus mogelijk kleinere appels in de schappen zien en meer paprika’s
met blosjes. Die wellicht zelfs iets duurder zijn dan andere jaren. Groente en
fruit zijn natuurproducten. En de oogsten zijn nu anders. Het is aan ons als
consument om dit te accepteren en te omarmen. Wanneer wij dat doen, stellen de
supermarkten de marges misschien wel definitief bij. En wordt er structureel
minder voeding verspild. Een supermarkt vult haar schappen met producten die
goed verkopen. De verandering ligt bij ons, consumenten.
Mijn eerder verschenen columns in de Noordwijker